Kolejne zmiany w przepisach powodziowych. Jak wpłyną na rynek nieruchomości?

Kolejne zmiany w przepisach powodziowych. Jak wpłyną na rynek nieruchomości?

Aktualizacja tekstu: 25.10.2024

Opublikowany przez rząd projekt przepisów zmieniających ustawę z 16 września 2011 r. „O szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi” dotyczy szerokiego zakresu regulacji związanych przede wszystkim z finansowaniem i organizacją pomocy osobom poszkodowanym na skutek powodzi. Wprowadza on jednak też istotne zmiany do przepisów budowlanych, m.in. w kwestii minimalnej liczby miejsc postojowych czy procedur odbudowy budynków i zabytków dotkniętych przez żywioł.

Bez minimalnej liczby miejsc postojowych?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, który został przygotowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, opublikowano 14 października 2024 r. W zakresie regulacji budowlanych zakłada on między innymi uchylenie dwóch przepisów ustawy z 5 lipca 2018 r. „O ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących”.

Pierwsza z proponowanych do uchylenia regulacji stanowi, że dla inwestycji mieszkaniowej minimalna liczba miejsc postojowych wynosi co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej w ramach tej inwestycji. Drugi z przepisów, który miałby zostać uchylony, przewiduje, że dla inwestycji mieszkaniowej zlokalizowanej w obszarze zabudowy śródmiejskiej minimalna liczba miejsc postojowych jest co najmniej równa liczbie mieszkań w tej inwestycji.

Zgodnie z projektem, liczba miejsc postojowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej będzie mogła zostać określona przez radę gminy w lokalnych standardach urbanistycznych.

Uzasadnienie nowych przepisów wskazuje na konieczność zapewnienia większej elastyczności inwestycjom, szczególnie na terenach, które należy w szybkim tempie odbudować. Poza zakresem regulacji pozostała więc kwestia zapewnienia przynajmniej minimalnej liczby miejsc postojowych na terenach mieszkaniowych, co zapewne będzie miało wpływ na pogorszenie sytuacji związanej z parkowaniem pojazdów na terenach osiedli i w pobliżu domów wielorodzinnych.

Zgodnie z projektem, liczba miejsc postojowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej będzie mogła zostać określona przez radę gminy w lokalnych standardach urbanistycznych. Zmiana uzasadniana jest koniecznością zapewnienia większej elastyczności inwestycjom, szczególnie na terenach, które należy w szybkim tempie odbudować po powodzi.

Uproszczona procedura odbudowy

Nowe przepisy uproszczają procedurę mającą zastosowanie do odbudowy budynków zniszczonych podczas powodzi. Wiele kompetencji związanych z uzgadnianiem i zatwierdzaniem rozwiązań projektowych i budowlanych zostało przekazanych władzom lokalnym, aby jak najbardziej skrócić czas potrzebny na załatwienie formalności.

Do odbudowy terenów dotkniętych przez powódź nie miałby zastosowania m.in. rozdział 7 ustawy Prawo budowlane, to jest cały szereg przepisów dotyczących tzw. katastrofy budowlanej. Remont budynków uszkodzonych lub zniszczonych podczas powodzi nie wymagałby uzyskania pozwolenia na budowę ani dokonania jego zgłoszenia właściwemu organowi. Jedynie odbudowa obiektów liniowych oraz budynków o kubaturze powyżej 2000 m3 miałaby podlegać zgłoszeniu właściwemu organowi architektoniczno-budowlanemu. Ponadto, nie wymagałaby uzyskania pozwolenia na rozbiórkę oraz zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej rozbiórka budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz budynków i budowli, niebędących obiektami wpisanymi do rejestru zabytków lub nieobjętych ochroną konserwatorską, o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości, które zostały zniszczone w wyniku działania żywiołu.

Specjalne regulacje dotyczące zabytków 

Omawiane przepisy przewidują także, że w odniesieniu do zabytku wpisanego do rejestru zabytków, znajdującego się na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej w związku z powodzią, która miała miejsce we wrześniu w 2024 r., dotkniętego skutkami tej powodzi, wojewódzki konserwator zabytków może, w drodze decyzji, określić zalecenia konserwatorskie ustalające zakres oraz sposób przeprowadzenia prac lub innych potrzebnych działań.

Stroną postępowania w sprawie wydania wspomnianej decyzji, ma być właściciel zabytku, użytkownik wieczysty lub inny podmiot posiadający zabytek w trwałym zarządzie. Ustawowo wyłączony ma być m.in. udział sąsiadów w tym postępowaniu.

Wątpliwości nadal pozostają

Z zakresu omawianych zmian, najbardziej kontrowersyjne wydaje się wykreślenie przepisów dotyczących minimalnej liczby miejsc postojowych z ustawy „O ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących”. W uzasadnieniu projektu podkreślono, że aktualne brzmienie przepisów ogranicza możliwość modyfikacji tego wskaźnika przez gminę i uniemożliwia dostosowanie go do lokalnych uwarunkowań w danej miejscowości, uwzględniających np. lokalizację terenu inwestycji, stopień rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych, tak jak jest to ustalane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Projektowana zmiana ma być także spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich. W uchwałach lokalizacyjnych przyjmowanych na podstawie specustawy mieszkaniowej oraz w tzw. standardach urbanistycznych, nadal miałaby być ustalana minimalna liczba miejsc postojowych. Natomiast, biorąc pod uwagę realia i praktykę, problem zapewnienia minimalnej liczby miejsc postojowych dla inwestycji mieszkaniowych pozostaje tym bardziej aktualny, im większe zostają wprowadzone ograniczenia w ruchu samochodowym, zarówno na terenach publicznych, jak i ogólnodostępnych.

Krytyka i rezygnacja?

Po publikacji projektu ustawy zgłoszono wiele krytycznych uwag do pomysłu rezygnacji z ustawowego minimum dla miejsc parkingowych. Podnoszono również, że zniesienie ograniczenia dla wszystkich inwestycji mieszkaniowych w całej Polsce nie ma żadnego związku z regulacjami, które powinny dotyczyć jedynie rozwiązań koniecznych ze względu na niedawną powódź, która przecież nie objęła całego kraju. Na skutek tych opinii,  przedstawiciel Ministerstwa poinformował, że proponowane zmiany w zakresie rezygnacji z minimalnej liczby miejsc parkingowych nie zostaną jednak wprowadzone do ustawy. Zapewne w toku prac legislacyjnych okaże się, czy odstąpienie od tej kontrowersyjnej zmiany było jedynie chwilowe, czy też jednak zostanie wdrożone, jeśli nie w omawianym projekcie ustawy, to w innym akcie prawnym.