Wyrok w sprawie korekt „in minus”. Za który okres zmniejszyć VAT?

Jeżeli kontrahenci umówią się, że uzgodnione warunki do dokonania korekty są spełnione w dacie wystawienia faktury korygującej, to nabywca powinien zmniejszyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona korekta. To konkluzje wyroku WSA we Wrocławiu, który odniósł się do wykładni art. 86 ust. 19a ustawy o VAT. Orzeczenie ma istotne znaczenie zarówno w zakresie faktur dokumentujących nabycie przedmiotów leasingu od zbywców, jak i dotyczących należności z tytułu umów leasingu i najmu, wystawianych na rzecz korzystających.
Sprawa dotyczyła spółki, będącej hurtownią farmaceutyczną i dystrybutorem leków. Powzięła ona wątpliwość co do momentu, w którym powinna dokonywać zmniejszenia kwoty podatku naliczonego. W jej przypadku korekty in minus dokonywane są z tytułu:
- udzielenia spółce rabatu potransakcyjnego,
- dokonania zwrotów i zgłoszenia reklamacji,
- błędów i pomyłek w kwocie podatku na fakturze.
We wniosku o interpretację spółka wskazała, że od momentu zmiany przepisów odnośnie korekt zawiera ze swoimi dostawcami porozumienia, w których uzgadnia, że zgodnie z nowym brzmieniem przepisów „strony zgodnie ustalają, iż potwierdzenie spełnienia uzgodnionych przez strony w toku współpracy handlowej warunków uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania dla dostaw towarów lub świadczenia usług, następuje w dacie wystawienia faktur korygujących. Faktury korygujące będą wystawiane bez zbędnej zwłoki”. Przyjęte uzgodnienia potwierdzają przyjmowany do tej pory sposób rozliczeń i praktykę w relacjach z dostawcami spółki.
Rabaty potransakcyjne
We wniosku do Dyrektora KIS spółka opisała również, jaki przebieg mają zdarzenia gospodarcze dokonywane przez nią z dostawcami, które skutkują koniecznością dokonania korekty „in minus”.
W przypadku udzielenia spółce rabatu potransakcyjnego:
- Spółka, gdy spełni określone warunki umowne, ma prawo do korekty cen wcześniej zakupionych towarów.
- Po zakończeniu miesiąca spółka raportuje dostawcom wartość wolumenu sprzedaży towarów, które są objęte systemem rabatowym.
- Dostawcy weryfikują te dane i – jeżeli są one zgodne z ustaleniami – wystawiają fakturę korygującą in minus w terminach przewidzianych w umowach, co stanowi potwierdzenie prawa spółki do uzyskania rabatu.
- Termin rozliczenia wynikającej z ww. zdarzenia płatności liczony jest od daty wystawienia faktury przez dostawcę.
Mając na uwadze powyższy przebieg zdarzeń i przyjętą praktykę rozliczeń z kontrahentami – zdaniem wnioskodawcy – to moment wystawienia faktury korygującej przez dostawcę stanowi potwierdzenie spełnienia warunków uzgodnień w zakresie obniżenia przez niego podstawy opodatkowania. Dostawca, zanim wystawi fakturę korygującą, musi zweryfikować warunki udzielenia obniżki (rabatu) w oparciu o otrzymane dane. Zatem dopiero wystawienie faktury korygującej stanowi akceptację i potwierdzenie warunków uzgodnień związanych z przyznaniem rabatu.
Zwroty i reklamacje
Spółka chciała także ustalić, w którym momencie nastąpi spełnienie warunków dla obniżenia pierwotnie wystawionej faktury w przypadku reklamacji (zwrotów) towarów.
Cały proces wygląda następująco:
- Spółka zgłasza chęć zwrotu towaru do dostawcy.
- Dostawca sprawdza, czy spółka może dokonać zwrotu i – w przypadku decyzji pozytywnej – spółka przekazuje przewoźnikowi zwracany towar.
- Zwrot jest weryfikowany przez dostawcę i w przypadku akceptacji wystawiana jest faktura korygująca.
- Termin rozliczenia wynikającej z ww. zdarzenia płatności liczony jest od daty wystawienia faktury przez dostawcę.
WSA we Wrocławiu wskazał, że przepis art. 86 ust. 19a ustawy o VAT nie przewiduje warunku, który umożliwiałby nabywcy obniżenia VAT dopiero w momencie otrzymania faktury korygującej lub od pozyskania wiedzy o spełnieniu warunków korekty w inny sposób. Jeżeli ostateczne potwierdzenie spełnienia uzgodnionych warunków uprawniających do korekty następuje w dacie wystawienia faktury korygującej, to korekta VAT powinna nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona korekta „in minus”.
Wystawienie faktury korygującej przez dostawcę kończy proces realizacji procedury zwrotu towarów. Spółka wskazała, że podobny sposób postępowania został przyjęty dla reklamacji.
Zdaniem wnioskodawcy uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania u dostawcy, a tym samym podatku naliczonego po stronie spółki, nastąpi w następstwie przyjęcia zwracanego towaru na stan w magazynie dostawcy – w momencie wystawienia przez niego faktury korygującej.
Błędy i pomyłki
W sytuacji zaistnienia błędów i pomyłek (np. zawyżenia ceny) skutkujących koniecznością korekty podstawy opodatkowania, uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania polega na – kolejno – zgłoszeniu błędu przez spółkę do dostawcy i dokonaniu przez niego weryfikacji, która – w przypadku potwierdzenia – kończy się wystawieniem faktury korygującej.
Dla fiskusa ważne doręczenie
Spółka zapytała, czy w przypadku gdy ustalenia z dostawcą przewidują, że ostateczne potwierdzenie spełnienia uzgodnionych przez strony warunków – uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania – następuje w dacie wystawienia faktury korygującej przez dostawcę, to czy zmniejszenia kwoty podatku naliczonego powinna dokonywać za okres, w którym została wystawiona na jej rzecz faktura korygująca „in minus”. Pytanie to dotyczyło wszystkich trzech opisywanych zdarzeń, a więc: udzielanych spółce rabatów, dokonywania przez nią zwrotów i reklamacji, a także zgłaszanych błędów i pomyłek.
Wskazując na prawidłowość swojego stanowiska, spółka przekonywała, że w każdym przypadku wystawienie faktury korygującej „in minus” jest efektem potwierdzenia spełnienia się wcześniejszych ustaleń stron umowy. W konsekwencji korekta podatku naliczonego powinna zostać dokonana w rozliczeniu okresu, w którym faktura korygująca „in minus” została wystawiona na rzecz spółki.
W interpretacji z 17 listopada 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.597.2021.2.KS) Dyrektor KIS uznał jednak takie stanowisko za nieprawidłowe. Organ wskazał, że w omawianych przypadkach do spełnienia warunków korekty dojdzie dopiero w momencie otrzymania przez spółkę faktury korygującej, czy też w momencie poinformowania jej o fakcie spełnienia się warunków, które organ utożsamiał z momentem doręczenia faktury korygującej.
WSA: fiskus dokonał nadinterpretacji
Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 4 października 2022 r. (sygn. I SA/Wr 42/22) uznał stanowisko organu za nieprawidłowe. Sąd wskazał, że istota sporu sprowadzała się do wykładni przepisu art. 86 ust. 19a ustawy o VAT i wyznaczenia okresu, za jaki nabywca będzie zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z udzielonych mu rabatów, uznanych zwrotów i reklamacji czy stwierdzonych przez niego błędów i pomyłek.
Zgodnie ze stanowiskiem WSA poprzez wskazanie, że korekta podatku naliczonego uzależniona jest od łącznego spełnienia warunków w postaci: uzgodnienia warunków korekty z dostawcą, spełnienia uzgodnionych warunków oraz posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków, fiskus dokonał „nadinterpretacji” art. 86 ust. 19a ustawy o VAT.
Zgodnie ze stanowiskiem organu spełnienie warunków korekty należy utożsamiać z momentem poinformowania spółki o tym fakcie, co w omawianej sprawie nastąpiłoby w chwili doręczenia spółce faktury korygującej albo przekazania stosownej informacji. Dopiero to zdarzenie – zdaniem organu – wyznaczy okres, za który spółka powinna zmniejszyć kwotę podatku naliczonego.
Data wystawienia czy otrzymania?
WSA wskazał jednak, że przepis art. 86 ust. 19a ustawy o VAT nie przewiduje warunku, który umożliwiałby nabywcy obniżenia VAT dopiero w momencie otrzymania faktury korygującej lub od pozyskania wiedzy o spełnieniu warunków korekty w inny sposób, co oznacza, że interpretacja dokonana przez Dyrektora KIS była niezgodna z literalnym brzmieniem przepisu.
Zdaniem WSA we Wrocławiu otrzymanie przez nabywcę korekty lub informacji o spełnieniu jej warunków to jedynie okoliczność umożliwiająca faktyczną korektę VAT, ale sama korekta powinna zostać dokonana za okres, w którym zostały spełnione warunki uzgodnione przez strony transakcji. W rezultacie Sąd uznał za prawidłowe stanowisko spółki, która twierdziła, że jeżeli ostateczne potwierdzenie spełnienia uzgodnionych warunków uprawniających do korekty (w przypadku rabatów, zwrotów i reklamacji oraz błędów i pomyłek) następuje w dacie wystawienia faktury korygującej, to korekta VAT powinna nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona korekta „in minus”.

Autor: Weronika Grzęda, adwokat