Kilka generatorów, każdy o mocy do 1 MW – czy możliwe zwolnienie z akcyzy?
W wyroku z 6 czerwca 2024 r. WSA w Warszawie odniósł się do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy dotyczącego zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który ją wyprodukował, tj. zwolnienia uregulowanego w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Rozstrzygnięcie dotyczyło spółki, która posiada kilka generatorów, każdy o mocy nieprzekraczającej 1 MW, których łączna moc przekracza próg 1 MW. Czy w takim przypadku zastosowanie wspominanego zwolnienia jest możliwe?
Spółka funkcjonująca jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzą zakłady produkcyjne, posiadające w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu, wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego. W celu obniżenia kosztów energii elektrycznej, która jest wykorzystywana w znaczącej ilości w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zamierza ona rozpocząć produkcję energii z przeznaczeniem na własne potrzeby przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych. Wyprodukowana nadwyżka energii, niewykorzystana na potrzeby własne, będzie przekazywana do systemu sieci energetycznej, w celu jej odsprzedaży do spółki zajmującej się obrotem energią elektryczną na podstawie umowy o świadczenie usług energii elektrycznej. Spółka wskazała, że zamontowała w swoich zakładach generatory prądu, każdy z nich będzie o mocy nie przekraczającej 1 MW. Niemniej łączna moc wszystkich zamontowanych urządzeń z których ma być wytwarzana i zużywana energia elektryczna na jej potrzeby własne, przekroczy 1 MW. Wnioskodawca podkreślił, że użytkowane generatory oraz panele fotowoltaiczne są od siebie odrębne, nie są ze sobą połączone oraz ze sobą nie współpracują, twierdząc, że w takim przypadku przysługuje mu zwolnienie z akcyzy.
Limit niezależny od liczby generatorów
Jednak zarówno organ, jak i następnie Sąd miały przeciwne zdanie. WSA w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 6 czerwca 2024 r. (III SA/Wa 153/24) wskazał, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem spółki, że zużycie energii elektrycznej wytwarzanej w instalacjach fotowoltaicznych będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Sąd podkreślił, że zwolnienie to, zgodnie z celem ustawodawcy, adresowane jest do podmiotu, który wytwarza i zużywa energię elektryczną, wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Z § 5 ust. 1 rozporządzenia MF z 28 czerwca 2021 r. wynika, że limit uprawniający podatnika do zwolnienia z akcyzy został określony na maksymalnym poziomie 1 MW, a jego przekroczenie, niezależnie od liczby generatorów czy sposobu wytwarzania energii, powoduje utratę prawa do zwolnienia dla całości zużywanej energii elektrycznej.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Preferencja ta nie dotyczy zatem tej energii elektrycznej, która zostanie wytworzona z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW – limit uprawniający podatnika do zwolnienia został określony na maksymalnym poziomie 1 MW, a jego przekroczenie, niezależnie od liczby generatorów czy sposobu wytwarzania energii powoduje utratę prawa do zwolnienia dla całości zużywanej energii elektrycznej. WSA zaakcentował również, że ustawodawca, wprowadzając to zwolnienie, chciał udzielić preferencji podatkowej małym przedsiębiorcom, którzy posiadają mały agregat prądotwórczy wykorzystywany np. w przypadku awarii prądu.
WSA zaznaczył ponadto, iż ustawodawca wskazał wprost, że zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez jeden podmiot. Wydaje się, że przepis ten nie powinien budzić wątpliwości interpretacyjnych. Jak podkreślił sąd „powołane brzmienie przepisu w zasadzie rozstrzyga sporną sprawę”, co stanowi również wyraźną zapowiedź przyszłych rozstrzygnięć w podobnych stanach faktycznych.
Autor: Weronika Grzęda, adwokat